Recenze českého filmu Revival (2013)

Průměrnost až podprůměrnost většiny českých filmů posledních let má za následek to, že když se objeví dvakrát až třikrát za rok něco opravdu kvalitního, bývají pak reakce publika i recenzentů přehnaně pozitivní. Nicméně snímek Revival má skutečně něco do sebe. Fungující humor, dobré herecké výkony schopných herců, zkušené balancování na hraně komiky a vážnosti a uvěřitelné vztahy mezi postavami vypovídají o režijních a scénáristických schopnostech autorky filmu, Alice Nellis.

revival 1

Příběh je o čtyřech bývalých rockerech (Bolek Polívka, Miroslav Krobot, Karel Heřmánek, Marián Geišberg), kteří se po čtyřiceti letech rozhodnou na popud Heřmánka dát dohromady svou dávno rozpadlou rockovou kapelu (mimo jiné proto, že jim nakecá, že Polívkovi zbývá několik měsíců života). Jejich vychcaný slizký manažer (Richard Genzer) navíc přijde s bizarním plánem, jak získat skupině popularitu – stačí, aby Heřmánek předstíral na koncertě pád do kómatu…

Jako komedie se seriózními prvky a vážnými podtóny funguje Revival nadprůměrně. Ústřední zápletka s komplotem Heřmánka a Genzera není sice nic moc, avšak na jedničku je interakce mezi postavami, jejich vztahy a charaktery. Hrdinové nejsou komediálně ploší a každý řeší nějaké vlastní problémy. Vidět Polívku nebo Krobota na jevišti s elektrickou kytarou okolo krku je zážitek sám o sobě bez ohledu na to, zda na ty nástroje skutečně hráli. Songy jsou chytlavé a zdařile imitují anglicky zpívaný český rock ze 70. let. Jejich autorem je Jan Ponocný, který také ve filmu hraje slepého bubeníka, pátého člena znovuvzkříšené kapely Smoke. Dialogy jsou výborné, vtipy jasně vypointované a komediální talent herců značný. To vše je nutno ocenit.

revival

Několik zásadních problémů však vyplývá z nedotaženosti scénáře a spousta zajímavě rozehraných momentů tak bohužel vyšumí do prázdna. Vypadá to, jako by se v rámci zachování žánru feel good komedie Alice Nellis rozhodla eliminovat některé zásadní konflikty – o plánu Genzera se např. nikdo jiný z kapely nedoví, tudíž na něj nemůže reagovat.

Krobot zas před svou new age esoterickou manželkou (Zuzana Bydžovská) ze všech sil tají, že hraje v rockové kapele, aby z toho neměl doma peklo. Ona na to přijde – a nestane se překvapivě vůbec nic.

Trochu na obtíž je přestřelená dvouhodinová délka a jeden z největších problémů filmu je, že některým dialogům není absolutně rozumět, takže tím zanikají mnohé gagy a vznikají nejasnosti. Film jsem viděl dvakrát ve dvou různých kinech, takže to opravdu není problém kina, ale filmu.

Dobře napsané postavy a funkční humor jsou v českém filmu vzácností. A přestože se Revival potýká s mnoha problémy, v celkovém součtu je nadprůměrný a stojí za doporučení – takhle dobře (i když ještě mnohem lépe) fungoval naposledy na plátnech kin v rámci české kinematografie Okresní přebor.