Recenze filmu Elysium (2013)

Keď sa pred štyrmi rokmi do kín dostal debut režiséra Neila Blomkampa District 9, vyvolal značne pozitívne ohlasy od kritikov, aj od obyčajných divákov. Blomkamp sa rozhodol zostať v žánri sci-fi a po štvorročnej pauze prichádza film s jednoduchým názvom Elysium.

Elysium

Dej nás zavedie do Los Angeles roku 2154. Zem sa stala preľudnenou a nevhodnou pre normálne žitie, a tak sa tí bohatí rozhodli žiť svoj život inde. Postavila sa stanica Elysium, aby ľudia mohli ďalej žiť normálnym a veľmi luxusným životom. Popritom sú k dispozícii také vychytávky ako napríklad stroj, ktorý vylieči každú chorobu. Tí chudobní dole sa odvtedy začali snažiť dostať hore a „šľachta“, sídliaca tam hore, tomu naopak bráni. Medzi tých dole patrí aj Max (Matt Damon), ktorý sa na Elysium túžil dostať už odmalička aj spolu so svojou priateľkou Fray (Alice Braga). Po jednej nehode v továrni, v ktorej Max pracuje, mu už nejde o vylihovanie v luxusných bazénoch, ale o niečo viac. Ak sa tam nedostane, zomrie.

Zasadiť triedny boj do budúcnosti je dobrý a originálny nápad. L.A. okamžite pripomenie District 9 a Elysium zase Kubrickovo 2001: Vesmírna odysea. Prvá pol hodina je svižná, ale postupne film stráca tempo namiesto, aby ho naberal. Dej je sice niekedy nepredvídateľný, ale skoro začne nudiť a má v sebe niekoľko logických chýb. Divák sa niekedy pristihne, že prestal vnímať, alebo je mu dianie na plátne dokonca ukradnuté.

elysium06

Tomu nepomáhajú ani hlavné postavy, teda tie kladné. Max nepatrí úplne medzi najsympatickejších hrdinov a podobne je na tom Fray. Vzťah medzi nimi dvoma nefunguje, možno preto, že mu nie je venovaný dostatok času. Nefunguje ani emočná stránka filmu. Režisér sa síce snaží a vkladá do deja rôzne flashbacky, tie ale nechávajú diváka chladným. Herecké výkony Damona a Bragy sú na tradičnej úrovni a ničím neohúria, avšak predstavitelia záporných postáv hrajú svoje role skvele. Či už je to Jodie Foster ako zákerná politička, William Fichtner ako krutý, bohatý majiteľ továrne a hlavne Sharlto Copley (hlavný hrdina Districtu 9) ako neľútostný zabiják, všetci podávajú výborné herecké výkony a obohacujú film.

Jedná sa ale o akčné sci-fi a samotná akčná časť filmu je spracovaná dobre. Aj keď sú občas akčné scény neprehladné kvôli rýchlemu strihu, väčšinu času sú zábavné a dobre sa na ne pozerá. Sú okorenené rôznymi vtipmi, ktorých síce nie je veľa, ale sú dobre načasované. Treba pochváliť aj skvelú hudbu Ryana Amona. Tá správne dotvára atmosféru a je jednoznačne plusom filmu. Trochu mi pripomínala soundtrack snímkov Tron: DedičstvoPočiatok. Film je krvavý ale neočakávajte, že krv bude striekať každú chvíľu. Užijete si skôr zopár rôznych spôsobov deštrukcie ľudského tela. Tie sú praktizované aj pomocou rôznych futuristických zbraní, originálnych a veľmi pekne prevedených. Je vidno, že tvorcovia sa pohrali s dizajnom a vymýšľali rôzne spôsoby ako film obohatiť.

Jedna reakce na “Recenze filmu Elysium (2013)”